Grupa TVN zarobiła blisko 4 miliardy złotych, a zapłaciła ponad 32,8 mln zł podatku. Od grupy Agora do Skarbu Państwa miało wpłynąć niespełna 11,5 miliona podatków przy ponad miliardowych przychodach. Największy podatek - 91,3 mln - zapłaciła Telewizja Polsat, przy przychodach na poziomie 2,5 miliarda złotych.
Przychody i podatki w 2019 roku.
Podano również procentową relację podatku do przychodów. I tak, podatek stanowi jedynie 0,83 procent z całego przychodu grupy TVN; 0,90 procent w przypadku grupy Agora; 0,58 procent - Ringier Axel Springier Polska i 0,81 procent - Facebook Poland. Trochę lepiej jest w przypadku Google Poland - 3,06 procent i Telewizji Polsat - 3,65 procent. link
Google i Facebook zaniżają zyski (transferują)?
Gabriel Zucman z Uniwersytetu Kalifornijskiego w swojej pracy pisze - że w tych krajach, w których podatki są niskie, firmy zagraniczne osiągają przeciętnie wyższe dochody niż firmy lokalne. Z kolei tam, gdzie podatki są relatywnie wysokie, zyski firm zagranicznych są dużo niższe niż firm lokalnych. To sugeruje, że firmy zagraniczne przenoszą swoje dochody z państw o wysokich podatkach do krajów o niskich podatkach.
Chodzi o firmy takie jak np. Google, których zyski trudno jest przypisać do konkretnego rynku i które w związku z tym mają pewną swobodę co do tego, gdzie się rozliczają. Zatem Ile naprawdę zarabia u nas GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), nie wiemy.
W 2018 padł kolejny rekord, wydatki na reklamę digital osiągnęły 4,5 mld zł. link Google i Facebook opanowały rynek. Według szacunków IAB w ub.r. do dwóch gigantów trafiło ponad 50 proc. łącznych wydatków na reklamy internetowe w Polsce. link źródło , czyli ponad 2 miliardy. To kwota o połowę niższa, niż wykazują.
Eurodeputowani największych proeuropejskich frakcji wspierają protest.
Tylko dlaczego, skoro w ich krajach takie podatki są stosowane? link. Czy bronią interesów własnych koncernów np. Ringier Axel Springer czy Bauer Media, które podatki w Polsce zgodnie z nowymi przepisami zapłacą? W takim wypadku głosy unijnych europosłów byłyby zwykłym lobbingiem, a politycy lobbystami na rzecz prywatnych firm. Etyczne to nie jest, ale po wystąpieniach byłego kanclerza Niemiec Gerharda Schroedera w obronie Nord Stream, nic nas nie zdziwi.
Różnice w podatkach.
W większości krajów europejskich podatki te nie obejmują tradycyjnych mediów i są nakierowane na cyfrowych gigantów typu Facebook, ale w Austrii podatki dotyczą także telewizji i gazet, a progi obrotowe dla małych mediów zwalniające z podatku są na znacznie niższym poziomie niż proponowane w naszym kraju.
Hiszpania - 3 proc.
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje podatek od "określonych usług cyfrowych" powszechnie nazywany taksą Google. Nowy podatek szacuje, że w ciągu roku państwo zyska dzięki niemu 1,2 mld euro.
Szwecja - od 2,5 proc. do 6,9 proc
Obejmuje on m.in. wydawców oferujących materiały reklamowe i ogłoszenia w tradycyjnych gazetach papierowych. Podatku reklamowego nie muszą płacić mniejsi wydawcy gazet, jeśli osiągają z tego tytułu mniej niż 100 tys. koron (ok. 10 tys. euro) rocznie. Z tego obciążenia zwolnieni są również nadawcy telewizyjni, radiowi oraz media działające w internecie. Natomiast podatek od reklam muszą zapłacić właściciele nieruchomości, na których umieszczone są billboardy, firmy transportowe, jeśli reklama nie obejmuje promocji ich własnej działalności. Ponadto akcyza jest naliczana od reklam nadawanych w kinach.
Włochy - 3 proc.
Od 1 stycznia 2020 r. zaczął obowiązywać podatek cyfrowy obejmujący przychody z niektórej działalności prowadzonej przez internet, takiej jak dostarczanie reklam online, prowadzenie serwisów społecznościowych czy sprzedawanie baz danych. Włoska prasa ekonomiczna wyjaśnia, że podatek powstał z myślą o największych koncernach technologicznych, takich jak Facebook, Google, Microsoft, Amazon i Apple. W 2019 r. technologiczni giganci z działalności we Włoszech osiągnęli 3,3 mld euro zysku, od którego zapłacili łącznie 70 mln euro podatku. Sam Amazon zapłacił we Włoszech 11 mln euro podatku, Microsoft - 16 mln, Google - 5,7 mln, a Netflix - 6 tys. Dziennik "Il Sole-24 Ore" wyliczył, że nowy podatek przyniósł w 2020 r. budżetowi państwa dodatkowe 108 mln euro.
Austria - 5 proc.
Od stycznia 2020 r. obowiązuje podatek od reklam internetowych w wysokości 5 proc. od przychodów firm, których globalne przychody z tej działalności przekraczają 750 mln euro, a te generowane w Austrii 25 mln euro. Oprócz tego od 2000 r. pobierany jest tam podatek od reklam obejmujący konwencjonalne usługi reklamowe, prowadzone za pośrednictwem mediów drukowanych, radia czy telewizji.
____
Wielka Brytania - 2 proc.
od 1 kwietnia 2020 r. zaczął obowiązywać podatek od usług cyfrowych (Digital Services Tax), który został nałożony na wyszukiwarki, serwisy społecznościowe i internetowe platformy handlowe, w praktyce obejmuje on również przychody z reklam w sieci. - link.
Napisz komentarz
Komentarze