Polskie Linie Kolejowe wraz z Samorządem Województwa Opolskiego ustaliły ostateczny harmonogram prac, które będą prowadzone na trzech opolskich liniach niezelektryfikowanych. Nastąpiły w nim istotne zmiany oraz określono terminy składania wniosków unijnych i rozpoczęcia prac budowlanych.
– W ubiegłem roku przeszedłem torami 21-kilometrowy odcinek z Brzegu do Grodkowa, aby sprawdzić, w jakim stanie jest linia Nysa - Brzeg. Dokumentacja filmowa i fotograficzna, którą wykonałem pokazuje jasno, że bezpieczeństwo podróżnych jest zagrożone. Na szlaku można znaleźć pełno dziur w podkładach betonowych i drewnianych, a nawet ich brakuje, śruby można wyciągnąć bez problemu rękami a w niektórych przypadkach brakuje zestawu mocowania szyn. Sporo zniszczeń dokonano w ostatnich latach, stąd mamy wprowadzone w różnych miejscach ograniczenia na trasie do 30 km/h. Linia jest w fatalnym stanie, więc cieszy to, że prace budowlane będą przyspieszone – mówi Damian Kapinos z Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie.
Linia Nysa – Brzeg pełni jeszcze jedną ważną i istotną rolę w transporcie towarowym. Tym odcinkiem najszybciej można dostać się w kierunku do Wrocławia czy Opola, w przypadku, gdy są wprowadzone objazdy lub coś się wydarzy na magistrali podsudeckiej czy linii Nysa – Opole. Jest to szlak niedoceniany, na którym już pojawia się coraz więcej przewoźników kolejowych m.in. Rail Polska, Freightliner, Lotos,Trakcji PRKiL i Majkol Trans. Oprócz składów PKP Cargo kursujących według rocznego rozkładu jazdy (3 razy w tygodniu) – załadunek i rozładunek dla 4 firm w Grodkowie, można tu spotkać pociągi towarowe relacji Wrocław Brochów – Międzylesie, Goświnowice – Wrocław Główny, Nysa – Żary.
Planowana jest także modernizacja torów na trasie Nysa-Opole, co ma skrócić czas przejazdu do 60 minut. Przy okazji prac planowane są trzy nowe przystanki kolejowe – w Nysie przy ulicy Morcinka, w Szydłowie oraz Goszowicach. Na trasie wymienione zostaną wyeksploatowane tory, a robotnicy wyremontują obiekty inżynieryjne (mosty, przepusty, przejazdy).
W czasach niemieckich w Nysie funkcjonowało kilka stacji i przystanków kolejowych – oprócz dzisiejszego dworca przy ulicy Racławickiej podróżni mogli korzystać także ze stacji‚ Nysa dworzec mały” na wysokości dzisiejszej gazowni czy przystanku kolejowego „Nysa Nowy Świat” w okolicach ulicy Morcinka.
Dawniej przystanek przy ulicy Morcinka – Neuland powstał głównie z myślą o pracownikach pobliskich rozrastających się fabryk, oraz budowlańców którzy wznosili całe osiedla domów w tym rejonie. Niemal wszystkie zakłady posiadały również swoje bocznice kolejowe, co zapewniało możliwość transportu ciężkich i wielkogabarytowych towarów. Obecnie niemal cała infrastruktura została rozebrana.
źródło - http://www.rynek-kolejowy.pl
źródło I love Nysa
Napisz komentarz
Komentarze