Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 08:08

Najczęstsze problemy podczas kontroli szamb i oczyszczalni - jak je rozwiązać?

Rutynowe kontrole szamb oraz przydomowych oczyszczalni ścieków to standard, ale w ostatnim czasie - na mocy nowelizacji właściwych przepisów - pewne jest, że nikt nie uniknie wizyty urzędników. W związku z tym wielu właścicieli nieruchomości zastanawia się nad tym, w jaki sposób przygotować się do kontroli, aby zakończyła się na ich korzyść. W dzisiejszym artykule odpowiadamy szczegółowo na to pytanie. Gminni urzędnicy mają obowiązek skontrolowania każdego gospodarstwa domowego, które nie jest przyłączone do powszechnej sieci wodno-kanalizacyjnej. Właściciele takich nieruchomości muszą bowiem odprowadzać ścieki w inny sposób, głównie poprzez montaż własnej oczyszczalni czy szamba. To z kolei wiąże się z szeregiem innych formalności, które trzeba spełnić, aby wszystko odbyło się tak, jak należy. Sprawdźmy więc najważniejsze informacje na ten temat!
  • 29.10.2024 09:44
  • Autor: Grupa tipmedia
Najczęstsze problemy podczas kontroli szamb i oczyszczalni - jak je rozwiązać?

Jak przeprowadzana jest kontrola?

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na różnice jeśli chodzi o funkcjonowanie szamb oraz oczyszczalni. Te pierwsze to po prostu zbiorniki bezodpływowe, które trzeba co jakiś czas opróżniać, przydomowe oczyszczalnie ścieków z kolei mają charakter przepływowy i nie wymagają tyle uwagi, co szamba. W obu przypadkach kontrolerzy sprawdzą stan techniczny instalacji, w tym przede wszystkim to, czy nie dochodzi do niekontrolowanych wycieków. W następnej kolejności poproszą właściciela nieruchomości o okazanie dokumentacji dotyczącej wywozu ścieków, a więc przede wszystkim umowy z wyspecjalizowanym podmiotem. Ważne, aby umowa taka była zawarta już od momentu oddania instalacji do użytku, a jeśli wtedy korzystało się z usług innej firmy - należy okazać poprzednie umowy.

Kontrola szamba i oczyszczalni - co trzeba wiedzieć?

Oprócz samej umowy, kontrolerów będzie interesować też to, jak często i czy w ogóle świadczona jest usługa opróżniania szamba lub zbiornika oczyszczalni z resztek osadowych. Na potwierdzenie tego faktu należy posiadać dowody płatności w postaci np. faktury VAT, rachunku lub wydruk przelewu bankowego. Częstotliwość wywozu określa się zawsze indywidualnie, głównie na podstawie wielkości samego zbiornika oraz liczby osób, które korzystają z kanalizacji. Urzędnicy skupią się też na tym, czy szambo lub oczyszczalnia spełniają swoją rolę oraz czy posiadają odpowiednie parametry techniczne, aby obsłużyć dane gospodarstwo.

Jak uniknąć kary podczas kontroli?

W przypadku kontroli trudno mówić o jakimś szczególnym przygotowaniu, oprócz tego, że warto mieć pod ręką wspomnianą dokumentację. Konieczne jest także regularne, samodzielne monitorowanie stanu technicznego oraz szybkie reagowanie na wszelkie nieprawidłowości czy awarie. Jeśli nie dopilnuje się takich szczegółów, kontrolerzy mogą nałożyć karę finansową w wysokości 500 złotych, a przy braku umowy właściciel naraża się nawet na grzywnę, która może wynieść nawet 5000 złotych. Dodajmy, że kontrole gminnych urzędników mają odbywać się minimum raz na dwa lata i obejmować wszystkie podmioty korzystające z szamb oraz oczyszczalni.

Artykuł sponsorowany